woensdag 29 augustus 2012

Muzikale letters: Alphabet st van Prince

Ik was een grote fan van Prince in mijn late tienerjaren. Gek genoeg heb ik de elpees letterlijk grijs gedraaid, maar ben ik er nooit echt aan toe gekomen om vervolgens ook de cd's te kopen. Gevolg is dat ik nu nog maar zelden naar Prince luister.


Des te leuker is het wanneer hij zomaar ergens weer langs komt waaien, tijdens een fragment op de radio of in een clip op een vergeten zender waar ik voorbij zap. Zo zag ik laatst de clip van het nummer Alphabet St en dacht: 'Natuurlijk, hoe letterlijk wil je het hebben. Onthouden dus voor mijn blog!'

Alphabet St staat op het album Lovesexy uit 1988, in Nederland kwam dit nummer op de vijfde plek terecht in de top veertig. Het nummer eindigt met een rap van Cat Glover ('Cat, we want you to rap...'), die ik keer op keer opnieuw opzette om hem feilloos mee te kunnen zingen. Is me trouwens nooit gelukt.




De clip is het meest interessant. In die clip zie je letters op de achtergrond en komen de letters van het alfabet van A tot en met I prominent naar voren ('A B C D E F G I love u'). Het meest spannende aan de clip zijn de verborgen boodschappen. Ergens zie je in een fractie van een seconde de tekst 'Don't buy The Black Album, I'm sorry' staan. The Black Album was het album van Prince dat de opvolger moest zijn van het legendarisch Sign o' the Times, maar werd eerst uitgesteld en later zelfs geannuleerd. Zo'n honderd promotiekopieën zijn niet vernietigd en die werden veelvuldig gekopieerd. Er zijn naar schatting zo'n 200.000 illegaal verkochte exemplaren in omloop. Ik zelf had ook ergens een cassettebandje met The Black Album erop. Tot ik hem uitleende en nooit meer terug zag...



Een ander verborgen boodschap in de clip is de volgende:


Hier draait de tekst: 'H is 4 punks' rond. Op de foto zie je de tekst in spiegelbeeld. Ik heb helaas nergens op internet een bevredigende verklaring gevonden voor deze tekst. Ik ben benieuwd of iemand het me kan vertellen. (29-8: Ja! H staat voor heroïne. Er staat zoiets als 'heroïne is voor tuig' Weer een stukje wijzer geworden!) 

En deze boodschap zit ook in de clip: 


'Heaven is so beautiful'. Prince heeft namelijk een groot geloof in God. 

Om de hele clip te bekijken, klik je hier

Geheime boodschappen of niet, het is en blijft een heerlijk nummer en het bracht mij in een nostalgische bui. Daarnaast heeft het me een prachtig motto voor deze blog gegeven:

'Put the right letters together and make a better day!' 

(Yeah!) 


Oja, in mijn zoektocht naar deze clip, kwam ik ook een clip tegen met de muziek van Alphabet St, maar met andere beelden. Het was een fotoproject op een school, waarbij in en rond de school de letters van het alfabet 'gevonden' moesten worden. Toevallige letters dus. Leuk om te bekijken


Geen opmerkingen: