donderdag 13 september 2012

Afgekorte letters: politieke partijen

- Het is een dag na de verkiezingen. VVD en PvdA hebben dik gewonnen. PVV, CDA en GL hebben verloren.
- GL?
- GL, dat is GroenLinks.
- O, zeg dat dan. Niemand zegt GL.
- Raar is dat eigenlijk, veel partijen ken je alleen van de afkorting, hun lettercombinatie: VVD, CDA. PvdA, D'66, PVV, SGP... Maar er zijn ook partijen voor wie dat niet geldt: GroenLinks, ChristenUnie, Partij voor de Dieren. Heb jij wel eens iemand gehoord die zei dat hij op de PVDD zou gaan stemmen?
- Nee. En ook niet op: P voor de D. Maar wel op P van de A.
- Brrr, dat vind ik zo vreselijk: P van de A. 'Ken je die P?' 'Welke P?' 'Nou die P van de A, en niet van de B.'
- Ik denk ook dat veel mensen niet eens echt weten waar VVD of CDA voor staat. Weet jij het?
- Eh.. VVD, dat is: Veel Vrije Dagen! Nee, serieus: iets met Democraten en Vrijheid. En CDA: Christelijk Democratisch Appèl. 
- Ik kijk even op de site van de VVD... Mmm, niet te vinden waar de afkorting voor staat. Wel veel dikke blauwe letters met oranje strepen eronder. Dan maar Wikipedia: Ha, hebbes! VVD staat voor Volkspartij voor Vrijheid en Democratie. 
- Oke. Dat weet echt bijna niemand, wedden? Ik ga nu even googlen op GL. Aha, dat is de domeinnaam van websites uit Groenland. En een motorfietsmerk, een classificatiebureau uit Duitsland. Een kanton in Zwisterland... Ha, eindelijk: de afkorting van GroenLinks. Maar niet officieel, lees ik hier. 
- Oja? Grappig is dat. Er bestaan dus officiële en onofficiële afkortingen. Wist ik niet. 
- De conclusie is dus dat er lettercombinaties bestaan voor politieke partijen die soms, zoals in het geval van de VVD, niet meer te herkennen zijn als lettercombinatie of als afkorting. Maar dat als ware de afkorting de naam zelf is geworden. 
- Ja. En dat in andere gevallen er wel een lettercombinatie of afkorting bestaat, maar dat die niet als zodanig wordt herkend en ook niet wordt gebruikt. 
- Ik begrijp het wel. Volkspartij voor Vrijheid en Democratie is een hele mond vol. En niemand weet nog wat een appèl is, dus de afkorting CDA is ook een beter alternatief.
- Ja, en GroenLinks is al een korte en krachtige naam, die hoeft niet afgekort te worden.
- Ik snap dat PVDA en Partij voor de Dieren-verhaal niet helemaal. De naam klinkt bijna hetzelfde, maar bij de een is de lettercombinatie de standaard en bij de ander totaal niet. 
- Fascinerend hè, afkortingen en lettercombinaties. Ik ga er maar eens een blogje over schrijven. Past wel bij mijn blog over letters.
- Ja leuk. Moet je doen. Weet jij trouwens waar SGP voor staat?



- Eh...

1 opmerking:

Nicon zei

Ja, ik weet wel wat SGP betekent. Maar ik verklap het natuurlijk niet.