maandag 13 september 2010

Algemene letters

Wist je dat:


- Het internationaal alfabet een flink aantal autonamen bevat (Alfa, Echo, Golf, Sierra)?
- In het datzelfde internationale alfabet zowel Romeo als Juliet vertegenwoordigd zijn?
- Ongeveer 4500 jaar geleden door internationale handel het schrift is ontstaan?
- Men eerst woorden tekende en daarna pas de afzonderlijke klanken ging opschrijven?
- Je de letters van je eigen naam mooier vindt dan andere letters?
- En dat je deze letters onbewust ook vaker gebruikt in teksten?
- Het in Belgiƫ niet gewoon is om chocoladeletters te eten met sinterklaas?
- De meest verkochte chocoladeletter de letter M is?
- De letter E de meest gebruikte letter in teksten is?
- En de letter Q de minst gebruikte, namelijk 1 op 11.000?
- QWERTY (de eerste letters van een toetsenbord) de standaard toetsenbordindeling in verreweg de meeste landen is?
- Je geen woorden kunt maken met de onderste rij letters van het toetsenbord?
- Microsoft speciaal twee lettertypes heeft ontworpen om makkelijker vanaf een beeldscherm te kunnen lezen?
- Een font niet hetzelfde is als een lettertype?
- Stripboekbelettering een vak apart is?
- Maarten Toonder met het lettertype aangaf op welke toon zijn stripfiguur sprak?



 
Zo, ik krijg het druk de eerstkomende tijd. Want naast deze bovenstaande onderwerpen, ben ik van plan om nog veel meer te schrijven over letters en taal. Over de drukletters die bij mijn ouders thuis lagen bijvoorbeeld en waarmee mijn vader met goudpapier omslagen van boeken bedrukte. Over de letters die mijn zesjarige voor het eerst krijgt te leren (de oe, de ui, de au leert hij als 1 letter), over de klanken en letters die mijn eenjarige uitstoot (zegt oeoeoeoe bij het plaatje van een koe), over de letters en zinnen waarmee mijn achtjarige worstelt (moeilijk schrijf je met dubbel l, volgens hem). Maar ook over de chocoladeletters die ik bij de chocoladefabriek als vijftienjarige vakantiewerker moest opvangen in kratten, de letters die ik nu overal zie, in de natuur, op gebouwen en in half afgebeten koekjes en probeer vast te leggen op mijn camera. Over de letters die ik vind op internet (nee, ik weet het: ik ben bij lange na niet de enige die vermeende letters fotografeert!) en over de lastige letters in boeken, in kranten, op internet.
 

Geen opmerkingen: