KAPITALEN
Hoofdletters in een een logo of merk roepen bravoure op, terwijl bedrijven nu, in de crisistijd, juist matigheid, bescheidenheid en terughoudendheid willen uitstralen. Ze willen dichter bij de mensen staan en niet bombastisch en onpersoonlijk overkomen. Dat hoofdletters negatieve gevoelens kunnen opwekken zie je ook bijvoorbeeld bij het chatten. KAPITALEN GEVEN DE INDRUK DAT JE IETS WILT OVERSCHREEUWEN, OVERDREVEN DE AANDACHT WILT TREKKEN. Onderkast oogt vriendelijker, mensen nemen je serieuzer en het oogt stukken meer bescheiden. Juist bedrijven die van hun voetstuk gevallen zijn, zoals verzekeringsbedrijf ageas (voorheen: FORTIS) doen een soort boetedoening door ook in hun naamgeving zich een stuk bescheidener op te stellen.
Maar het zou ook te maken hebben met de invloed van internet- en e-mailadressen. Daar wordt al veel met kleine letters geschreven. Zo is er minder verwarring mogelijk. Daarnaast is het ook gewoon mode onder de typografen om onderkast te gebruiken. Ik heb al vaker gezien dat het 'in' is om kleine letters te gebruiken. Het staat anders, interessant en lekker dwars. En daar houden bedrijven ook wel weer van.

Geen opmerkingen:
Een reactie posten